Nieuwe website? Hoe je effectief te werk kan gaan.

Online strategy

Online strategy

Net zoals bij vele “offline” projecten is een goede voorbereiden het halve werk. Ofwel een goede website planning zorgt voor een beter resultaat. Dit geldt bij het bouwen van een auto, huis, en zeker ook wij het bouwen, of starten van een online concept. Een website ontwerpen en ontwikkelen is één, maar hoe verder? Wie neemt welke rol op zich, om het maximale uit het project te halen? Om deze reden volgt hieronder minimale checklist, die elke webontwikkelaar c.q. online specialist zou kunnen gebruiken.

 

  • Stel het doel vast!
  • Wat zijn de verwachtingen? Wanneer is het een geslaagd project?
  • Welke termijn verwacht je resultaat?
  • Hoe staat het met de concurrentie?
  • Waarin ga je je onderscheiden?
  • Wat? Wie? Wanneer? Waar? Hoe? gaat dit ten uitvoer brengen?
  • (begin)Budget vaststellen
  • Budget website/shop
  • Budget (online) marketing
  • Wat moet, wat kan, wat zou leuk zijn?
  • Wat wordt er door wie aangeleverd?
  • Marktbenadering vaststellen
  • Uitwerken websiteplan
  • Uitwerken marktbenadering
  • Start content writing

Operationele vragen:

  • Begin fase naamsbekendheid creëren.
  • Wie neemt de operationele zaken op zich?
  • Wie de klantenservice
  • Wie doet de Technische kant
  • Wie de Updates
  • Hoeveel tijd kun je investeren?
  • Breed inzetten of voorzichtig beginnen?
  • Online én offline adverteren?
  • Logistiek en administratie?
  • Nagedacht over Regelgeving; retourrecht, garantie, ondersteuning..

Zoals je ziet een standaard lijst, die veel duidelijkheid kan scheppen in het gehele proces. Mochten alle vragen in dit rijtje al beantwoord zijn, dan ben je op de goede weg, en vergroot je meteen jouw concurrentiepositie.